Yurtdışı ile temasın kolaylaştırılması, ticaretin artırılabilmesi adına dış ticaret firmaları coronavirüs aşısında öncelik istiyor. Sektör temsilcileri, aşılama pasaportunun alınması halinde karantina süreçleriyle uzayan ticaret sürelerinin kısalabileceği görüşünde.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 36 No’lu Yurtdışı Muhtelif Ticaret Meslek Komitesi Meclis Üyeleri sektörde yaşanan gelişmeleri ve pandemi sürecinin sektöre etkilerini değerlendirdi. Özellikle dış ticarette konteyner bulma noktasında yaşanan sorunlara değinen Meclis Üyeleri, bu sorunun giderilmesi için çözüm önerilerini anlattı. Döviz kurlarındaki hareketliliğin dış ticarete yansımalarını da değerlendiren Meclis Üyeleri, ardından pandemi sürecinin sektöre etkileri hakkında bilgi verip yurtdışı ile temasların artırılabilmesi için gerekli aşılama pasaportunun alınabilmesi adına sektör temsilcilerine öncelikli aşı yapılması talebinde bulundu.
Yıldızgörer: “Konteyner bulunmazsa üretim durur”
36 No’lu Komite Meclis Üyesi ve Dicle Gıda Genel Müdürü Serdar Yıldızgörer, dış ticarette en ciddi sorunu konteyner bulma noktasında yaşadıklarını söyledi. Özellikle gıda ticaretinde büyük sıkıntı oluştuğunu belirten Yıldızgörer şunları söyledi: “Türkiye’deki yerleşik armatörler dahi konteynerlerini Türkiye’den çekerek Avrupa’dan Batı Afrika’ya sevk etti orada çalışıyorlar. Bu nedenle bizler konteyner bulamıyoruz ve ürünlerimiz uzun süredir limanda bekliyor. Ne zamana kadar bekleyeceği de belirsiz. Bu bekleme süreleri tüm sektörler için sorun, ancak özellikle gıda sektöründe farklı yansımaları da var. Zamanında teslimat yapılamaması yanında ürünlerin bozulma tehlikesi oluşuyor. Üstelik özellikle kuru gıda satışlarının artacağı Ramazan ayı yaklaşıyor. Bu dönemde ürünler ilgili yerlere yetiştirilemezse ciddi kayıplar yaşanır.”
Konuyu ilgili mercilere ilettiklerini ancak sonuç alamadıklarını kaydeden Yıldızgörer, en azından bu dönemde yerli firmaların Türk ürünlerine öncelik tanımasını beklediklerini vurguladı. 2-3 firma bir araya gelip açık gemi kiralayarak sorunu çözmeye çalıştıklarını ancak bu uygulamanın tüm firmalar için de geçerli olamayacağını belirten Yıldızgörer, “Örneğin sıvı ürün sevk eden ya da bisküvi gibi hafif ürünler gönderen firmalar ciddi sıkıntı yaşayacak. Ürünleri satıyoruz ama yükleme süresi bildiremiyoruz. Böyle devam ederse üretim durur. Sevk edemediği ürünü kimse üretmek istemez” dedi.
Baran: “Gümrük boş konteyner çıkışını engelleyebilir”
Meclis Üyesi ve Baranmar Süt Gıda Ürünleri A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Baran, covid nedeniyle Amerika’da birçok firmanın kapalı olup o bölgeye giden konteynerlerin boşaltılamaması nedeniyle boş konteyner bulmanın zorlaştığını anlattı. Türkiye’nin de ithalat ihracat dengesinin bozulduğunu, ithalatın azaldığını kaydeden Baran, “Örneğin 30 konteyner geliyorsa 60 konteyner göndermemiz gerekiyor. Gelen konteynerlerin de 10 tanesinde kimyasal taşınmış olsa gıda gönderme imkanı kalmıyor ve sıkıntı yaşanıyor” dedi. Çin’e giden gemilerin de bölgedeki boş konteynerleri toplayıp götürdüğünü anlatan Baran, gümrüğün boş konteyner çıkışını engellemesiyle sorunun çözümlenebileceğini ifade etti. Çin’e satın almak için konteyner siparişi verdiklerinde dahi 1,5 sene sonraya temrin verildiğini bildiren Baran, talebin çok yoğunlaştığını söyledi. Ardından İran’ı değerlendiren Baran, Amerika’nın İran’a ambargosunu önümüzdeki süreçte kaldırabileceğini ve bu ülkenin de güçlü bir oyuncu olarak sektöre adım atabileceğini anlattı. İran’da lojistik maliyetlerin devlet desteği nedeniyle çok daha uygun olacağını kaydeden Baran, “Mersin liman fiyatları çok yüksek olması nedeniyle yükler İskenderun’a kaysa da Türk ekonomisi kazanıyordu. İran limanları devreye girerse Türk firmalar ağır yara alır” değerlendirmesini yaptı.
İçenler: “Avrupa’dan vize almakta zorlanıyoruz”
Meclis Üyesi ve Algan Gıda Maddeleri Genel Müdürü Zühal İçenler ise denizin yanı sıra kara yolu taşımasında da özellikle Avrupa’dan vize almakta zorlandıklarına dikkat çekti. Siyasi sorunların yanı sıra pandemi süreciyle sorunun daha da arttığını belirten İçenler, özellikle ihracatçı firmaların şoförlerine, çalışanlarına öncelikli covid aşısı yapılması talebinde bulundu. Bu sayede aşı pasaportu alınabileceğine değinen İçenler, uzun süren karantina süreçlerini de bu sayede aşabileceklerini söyledi. Döviz kurlarındaki hareketliliğe de değinen İçenler, bu konuda da aşırı dalgalanma değil istikrar beklediklerini ifade etti. Mersin Limanı ile ilgili yaşanan sorunlara da dikkat çeken İçenler, fiyatların çok yüksek olduğunu hatırlatarak, “Liman eğer 100 bin tonluk bir yükleme yapılırsa indirim yapabileceğini belirtiyor ancak bir firmanın bu rakamlara ulaşabilmesi çok zor” dedi.
Pandemi sürecinde işletmelerin yarı zamanla ya da evden çalışma sistemine geçmesi nedeniyle iş akışları ve gemi geliş ve gidiş organizasyonlarında aksamalar yaşandığına da değinen İçenler, bunun da önemli zaman kayıplarına neden olduğunu, lojistik faaliyetlerdeki aksamaların dış ticareti de etkilediğini söyledi