Mersin Barosu, 100 yaşında Mersin Barosu, 100 yaşında

CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, sistemin yeterli testler yapılmadan ve pratik uygulamalar gerçekleştirilmeden hayata geçirilmesinin büyük sıkıntılara yol açtığını vurguladı. Özellikle daha önce sözleşmeleri ve rezervasyonları yapılmış yüklerin zamanında gemilere yüklenemediğini ve transit taşımacılık yapan firmaların refakat belgelerini alamadığı için gümrük kapılarında uzun TIR kuyrukları oluştuğunu dile getirdi.

MERSİN GÜMRÜKÇÜLERİNİN BÜYÜK MAĞDURİYETİ

Mersin Limanı'nın özelleştirilmesi sonrası yaşanan sıkıntılara da değinen Dinçer, "MIP'nin gelirini artırmak için işlerin yavaşlatılması, yasal prosedürlerin uzatılması Mersin'deki ihracatçıları ve gümrükçüleri çok zor durumda bırakıyor. Bu sorunların çözümü için Ticaret Bakanlığı’nın acil adım atması gerekiyor" dedi.

FAZ 6 ÖNCESİ PİLOT UYGULAMA ÇAĞRISI

Ticaret Bakanlığı’nın önümüzdeki süreçte FAZ 6 sistemine geçmeyi planladığını belirten Dinçer, bu geçişin de aynı hatalarla yapılmaması gerektiğini ifade etti. "FAZ 6 sistemine geçmeden önce, pilot bölgelerde testlerin yapılması ve mevcut sorunların giderilmesi şart. Aksi takdirde ihracatçılar, lojistik firmaları ve transit taşımacılar yine büyük sorunlarla karşı karşıya kalacak" dedi.

Bir gümrük firması sahibi, Ticaret Bakanı Ömer Bolat’a seslenerek şunları söyledi: "Mersin Gümrük Müdürlüğü’ne liyakat sahibi, müfettiş kökenli idarecilerin atanmasını temenni ediyoruz. Mevcut uygulamalarda gümrük kanunu yerine kaçakçılık kanununa göre işlem yapılması, milli servetimizi boşa harcayarak büyük maliyetlere yol açıyor. Bu durum, kaynaklarımızın gereksiz yere MIP’ye aktarılmasına neden oluyor ve ihracatçı firmaları mağdur ediyor. Bu sorunun acilen çözülmesi gerekiyor.

Diğer gümrük firması sahibi ise gümrük idaresinin yanlış uygulamalarına vurgu yaptı:

"2023 yılında açılan davaların %95’ini gümrük idaresi kaybetti. Bunun nedeni, işlemlerin uzman birimlerde yapılması gerekirken, yetkin olmayan birimlere devredilmesi. Gözetimle ilgili gelirlerin kaçakçılık gibi değerlendirilmesi sonucu firmalar haksız yere mahkemelerde yargılanıyor. Savcılık ise "kes-yapıştır" yöntemiyle iddianame hazırlıyor. Bunun sonucunda vatandaşlar adliyeye gidip yargılanıyorlar. 7.000 TL gibi düşük miktarlarda bile mahkûm olanlar var.

BAKANLIĞA AÇIK ÇAĞRI

Mersin Milletvekili Dinçer, Ticaret Bakanı Ömer Bolat’a seslenerek, "Bu sorunlar ihracatçılarımızın, lojistik firmalarımızın ve gümrükçülerimizin belini büküyor. NCTS FAZ 5'teki aksaklıkların giderilmesi ve yeni sisteme geçişte gerekli tedbirlerin alınması için derhal harekete geçin" çağrısında bulundu.