MTSO 20 No’lu Uluslararası Yük ve Eşya Taşımacılığı Meslek Komitesi Meclis Üyeleri Türk Cumhuriyetlerine gerçekleştirilen taşımalarda karşılaştıkları zorluklardan şikayetçi. Türk firmalarının bir taraftan geçiş belgesi bulmakta zorlandığını kaydeden Meclis Üyeleri, diğer taraftan gümrük ücretlerinin çok yüksek olduğunu söylüyor. 

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 20 No’lu Uluslararası Yük ve Eşya Taşımacılığı Meslek Komitesi Meclis Üyeleri sektöre ilişkin değerlendirmeler yaptı. 20 No’lu Komite’den Yönetim Kurulu Üyesi İsa Çani ve Meclis Üyeleri Yaşar Özkaya ile Necmettin Cabadak uluslararası taşıma firmalarının özellikle Türk Cumhuriyetleri’ne çalışırken yaşadıkları sıkıntılara dikkat çekti. MIP tarafından devam eden genişleme çalışmaları ve Mersin Konteyner Liman yatırımı ile Kapıkule Sınır Kapısı’ndaki vergisiz akaryakıt fiyatlarındaki artış ve Irak taşımalarında yaşanan sorunlar da ele alınan konular arasında yer aldı. 

UYSAL: “ÇOCUKLARIMIZ YOĞUNLUĞA MOLA VERİP KENDİLERİNE ZAMAN AYIRMALILAR” UYSAL: “ÇOCUKLARIMIZ YOĞUNLUĞA MOLA VERİP KENDİLERİNE ZAMAN AYIRMALILAR”

Çani: “Limanın genişlemesi soruna çözüm olmayacaktır”
20 No’lu Komiteden Meclis ve Yönetim Kurulu Üyesi, aynı zamanda Çani Uluslararası Taşımacılık Firması sahibi İsa Çani, özellikle liman yatırımı üzerinde durdu. “Şu anda sektörde Mersin gündemini ilgilendiren en önemli konuların başında Mersin Konteyner Liman yatırımı geliyor” diyen Çani şunları söyledi: 
“Mersin’de lojistik sektörü her geçen gün katlanarak büyüyor. Şehir dışı ve yurtdışından bölgemize ciddi yatırımlar var. Sanayi gelişiyor, dış ticaret artıyor. Bu şartlarda mevcut Mersin Liman İşletmesinin kapasitesi yetersiz kalıyor. Yapılan genişleme çalışmalarının da soruna çözüm olacağını düşünmüyoruz Bu nedenle 10. ve 11.Kalkınma Planı’nda da belirtildiği gibi Mersin Konteyner Limanı’nın mutlaka yapılması gerektiğine inanıyoruz. Bu yatırım sadece Mersin’i değil bölge ekonomisini rahatlatacaktır. Çünkü Mersin, bu alanda geniş bir hinterlanda hizmet vermektedir.”
Ardından Kapıkule Sınır Kapısı’nda yaşanan sıkıntılara dikkat çeken Çani, son 5-6 aydır işletmeci firmanın vergisiz akaryakıt fiyatlarını fahiş miktarda artırdığını söyledi. “ihracat taşımalarını desteklemek amacıyla temin edebildiğimiz ÖTV’siz akaryakıt, neredeyse piyasa fiyatına yaklaştı. Mersin Limanındaki fiyatlar diğer sınır kapılarında satılan akaryakıt fiyatlarının çok üzerine çıktı. Yetkililerden bu konuya çözüm bekliyoruz” diyen Çani, “Lojistik sektörü zor günlerden geçerken destek olunması yerine yapılan bu artışları anlamak mümkün değil. Akaryakıt maliyetleri gider kalemlerimiz içinde çok büyük yer tutuyor. Sorunun bir an önce giderilmesini bekliyoruz” ifadelerini kullandı. 

Özkaya: “Geçiş belgesi sorunu mutlaka çözülmeli”
20 No’lu Komiteden Meclis Üyesi ve Öz Kayalar Uluslararası Nakliyat Firmasının Sahibi Yaşar Özkaya ise özellikle Türk Cumhuriyetlerine gerçekleştirilen taşımalarda yaşanan sıkıntılara değindi. Özbekistan, Kırgızistan ve Tacikistan’a geçmek için kullandıkları Türkmenistan’ın pandemi nedeniyle sınır kapılarını kapadığını ifade eden Özkaya, “Bu durumda mecburen Kazakistan üzerinden bu ülkelere geçmemiz gerekti. Ancak bu kez de geçiş belgeleri tükendi. Son 10 gündür belge bulamadığımız için taşıma yapamıyoruz” dedi. Kazakistan ticaretini olumsuz etkilemeyeceklerini, oraya ürün götürmeyeceklerini vurgulayan Özkaya, “Biz transit geçmek istiyoruz. Gerekirse ücret alsınlar ama transit geçiş belgesi versinler” diye konuştu. Özbekistan ya da Kırgızistan araçlarına aynı sıkıntıyı yaşatmadıklarını dile getiren Özkaya, bu nedenle yabancı plakalı araçların Türkiye’ye gelip kendi ürünlerini alarak geri döndüklerini, Türk plakalı araçların ise geçiş yapamayarak sıkıntı yaşadığını anlattı. Türk Cumhuriyetlerini kardeş ülke olarak görmelerine rağmen aynı hassasiyeti karşı taraftan görememenin üzüntüsünü yaşadıklarını belirten Özkaya sözlerini şöyle tamamladı: 
“İki devlet tek millet olarak gördüğümüz Azerbaycan, Karabağ’da sorun yaşarken hop oturup hop kalktık. Savaşı kazandıklarında çok sevindik ama kazandıkları gün gümrük kapılarında fiyatları artırdılar ve araç başına 700-800 dolar ek para almaya başladılar. Türk Cumhuriyetleri ile gerek ücretler gerekse geçiş sorunlarının çözümü için daha fazla lobi yapılarak yaşadığımız mağduriyetlerin giderilmesi en büyük beklentimiz.”

Cabadak: “Kapıkule’deki akaryakıt satışı nakliyecileri zorluyor”
20 No’lu Komite Meclis Üyesi ve Cizre Cihan Nakliyat Firması Sahibi Necmettin Cabadak ise Irak taşımaları ile Kapıkule Sınır Kapısında satılan gümrüksüz akaryakıt fiyatlarındaki artışa değindi. Irak’ta işlerin son 4-5 aydır durma noktasına geldiğini kaydeden Cabadak, “Türkiye’den Zaho’ya bir aracın giriş çıkış maliyeti 800 dolarken pandemi sonrasında 2 bin dolar olan navlunlar 650 dolara kadar geriledi. Birçok firma araçlarını bağladı bir aydır bekletiyor ama bazıları da aracını bekletmek yerine zararına çalışmayı göze alıyor” dedi. Pandemi sonrasında Zaho taşımalarında navlunların bin dolarlara indiğini belirten Cabadak, o dönemde sabredip taşımayı sürdürdüklerini ancak 650 doları sektörün tolere edemeyeceğini söyledi. Bu kayıplarda Mersin Liman maliyetlerinin çok yüksek olmasının da önemli rol oynadığını vurgulayan Cabadak, taşımaların maliyetleri yüzde 80’e yakın daha uygun olan Basra ve İran limanlarına kaydığını söyledi.